trening kreatywności

Trening Kreatywności

Poradnik „Trening Kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie?”

W księgarniach stacjonarnych i internetowych pojawił się właśnie napisany przeze mnie poradnik „Trening Kreatywności – jak pobudzić twórcze myślenie?”. Na rynku wydawniczym jest już dosyć dużo książek z zakresu kreatywności – być może kilka takich miałaś_eś już w ręce i zastanawiasz się czy warto sięgnąć po kolejną. Napiszę zatem parę słów o tym, dla kogo jest ten poradnik i co możesz w nim znaleźć.

trening kreatywności

Choć określenie „trening kreatywności” kojarzy się często z publikacjami dla profesjonalistek_ów prowadzących szkolenia (zobacz pozycje autorstwa Krzysztofa J. Szmidta czy Edwarda Nęcki) to napisany przeze mnie poradnik tworzony był z myślą nie tylko o profesjonalist(k)ach zajmujących się tematyką twórczości. Wręcz przeciwnie – korzystać z tej książki mogą wszystkie osoby, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z kreatywnością, lecz chcą tę umiejętność (a właściwie – postawę, o czym piszę w książce) rozwijać. A także te osoby, które już pracują nad sobą (lub z innymi) na polu kreatywności, lecz chciałyby uporządkować swoją wiedzę.

Poradnik tworzyłam w oparciu o rzetelną wiedzę i starannie dobrane ćwiczenia. Dwie pierwsze (krótsze) części książki przedstawiają podstawowe informacje dotyczące kreatywności: czym jest, a czym nie jest, jakie mity funkcjonują na jej temat, kiedy pomysł można uznać za twórczy i jak rozwijać swoją kreatywność. Trzecia część to ćwiczenia – uporządkowane w kolejności, w jakiej pojawiają się podczas grupowych treningów kreatywności (twórcza rozgrzewka, eksploracje, kombinacje, transformacje, rozwiązywanie problemów). Ostatnia, czwarta część, zawiera trzy tematyczne zestawy zadań (kreatywność na rzecz samorozwoju, kreatywność w relacjach, kreatywność w biznesie), które pozwolą Ci zobaczyć jak różne rodzaje twórczych zadań można wykorzystywać w dziedzinie, nad którą w danej chwili pracujesz.

Poradnik zawiera łącznie ponad 130 różnorodnych ćwiczeń, w tym kilka szeroko opisanych metod rozwiązywania problemów (np. burza mózgów, sześć kapeluszy myślowych, lista Osborna, diagram konfliktu). Strukturę tych zadań opracowałam tak, by tworzyła dla czytelniczki_czytelnika spójną i kompletną propozycję treningową, jednak każda osoba korzystająca z poradnika ma też możliwość wybierania zadań według własnych preferencji, bez szkody dla skuteczności ćwiczeń. Mam nadzieję, że poradnik okaże się dla Was ciekawą inspiracją do rozwijania własnej twórczości.

Jeśli jesteś ciekawa_y pierwszych opinii na temat mojej książki przeczytaj, jaką recenzję Krzysztofa J. Szmidta – wybitnego polskiego specjalisty w zakresie psychologii twórczości.

 

Spis treści:

Wstęp

Część I. Czym jest kreatywność?
1. Kreatywność – motywacje i mity
*Dlaczego ludzie chcą być kreatywni?
*Mity dotyczące kreatywności
2. Co to znaczy „kreatywny”?
*Człowiek, działanie czy efekt? Co definiuje kreatywność?
*Nie tylko umysł – o kompetencji kreatywnej
*Cechy twórczej postawy
*Co to znaczy twórczo myśleć?
*Kiedy pomysł jest naprawdę twórczy?
3. Warunki i kierunek rozwoju kreatywności
*Warunki sprzyjające i szkodzące postawie twórczej
*Poziomy twórczości
*Metody rozwijania kreatywności

Część II. Metoda treningu kreatywności
4. Trening kreatywności – podstawowe założenia
*Trening jako metoda rozwojowa
*Założenia treningu twórczości
5. Etapy treningu
*Emocje i zasady
*Twórcza rozgrzewka
*Zadania rozwijające twórcze myślenie
*Rozwiązywanie problemu

Część III. Metoda pięciu kroków
6. Przełamywanie barier
7. Nowa perspektywa
8. Budowanie skojarzeń
9. Twórcze przekształcenia
10. Rozwiązywanie problemów

Część IV. Metoda treningu kreatywności w praktyce
11. Kreatywność na rzecz samorozwoju
*Znieś bariery
*Przyjrzyj się sobie, przyjrzyj się światu
*Zobacz siebie z innej strony
*Zwiększ swoje możliwości
*Problem – planowanie ścieżki kariery
12. Kreatywność w relacjach
*Kiedy kogoś poznajesz
*Pogłębianie relacji
*Budowanie współpracy
*Wspólne tworzenie
*Problem – rozwiązywanie konfliktów
13. Kreatywność w biznesie
*Zanim wejdziesz na rynek
*Szukanie niszy
*Poszukiwanie potrzebnych rozwiązań
*Od idei do pomysłu na biznes
*Problem – tworzenie przekazu marketingowego firmy

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail